John Carmack: Génius, co napsal DOOM, rozjel Quake a ve volným čase střílel rakety do vzduchu

Když se řekne John Carmack, vybaví se ti pravděpodobně červené pixely pekla, řetězová pila v DOOMu, nebo možná logo id Software a nekonečné noci s Quakem. Ale tenhle chlápek byl víc než jen programátor. On byl architekt celé jedné éry her. A když měl pauzu? No, „jen“ se vrhnul na vývoj vlastních raket. Jak jinak.

👶 Narodil se 20. srpna 1970

Letos mu je 55 let. A už v dětství bylo jasné, že se neplánuje nudit. Zatímco ostatní děti hrály s kostkami, Carmack si hrál s assemblerem. V pubertě hacknul školní síť, dostal se k vývojovým manuálům, a místo aby z něj byl kyberzločinec… stal se legendou herního vývoje.

🧨 Wolfenstein 3D, DOOM, Quake… a konec nevinných časů

Na začátku 90. let v id Software spoluvytvořil něco, co dnes považujeme za úplný základ herního žánru FPS:

  • Wolfenstein 3D (1992) – první pořádná 3D střílečka. Jo, byly to ještě jen textury na stěnách a pravé úhly, ale my zírali.
  • DOOM (1993) – hra, která rozjela multiplayer, modování a peklo na disketách.
  • Quake (1996) – plně 3D, první engine, co měnil pravidla vývoje her. S tímto enginem vznikaly další hity, a Carmack se stal vývojářskou rockstar.

Carmack sám měl na příběhy jednoduchý názor. Slavně řekl:

„Story in a game is like a story in a porn movie. It’s expected to be there, but it’s not that important.“

No… ne že bychom úplně souhlasili, ale těžko mu to vyčítat. Když slíbil 60 FPS na 486ce, běželo to. Bez keců. Bez cutscén.

🚀 Rakety. Protože proč ne

Aby toho nebylo málo, v roce 2000 založil Armadillo Aerospace, garážovou firmu, která stavěla opakovatelné rakety. Opravdové. S tryskama. S palivem. Se soutěžemi NASA.
Jeho filozofie? „Zkusíme, odpálíme, opravíme.“
Jasně, pár jich spadlo. Ale to k vývoji patří.
Na tuhle fázi Carmack často vzpomíná jako na největší sandbox všech dob.

🕶️ Oculus a konec ve stínu

Později se John vrhnul na virtuální realitu, kde programoval pro Oculus Rift. Opustil id Software, pak i Facebook (ehm, teda Meta), a dnes už je spíš v ústraní. Ale vliv, který měl na vývoj her – a hlavně na to, co je možné vymačkat z hardwaru – se cení dodnes.

Bez něj by nevznikl ani Half-Life. Ani Counter-Strike. Ani ty nekonečné hodiny LAN pařeb, kde jsme si drátovali vlastní sítě přes školní stoly.


💬 Carmack v kostce:

  • Génius programování
  • Technik tělem i duší
  • Mistr enginů
  • Mistr restartů
  • A totální šílenec v tom nejlepším slova smyslu

🕹️ Na čem jsi hrál DOOM ty?

Byla to 486ka? Pentium? Počítač z počítačovny, kde byl DOOM tajně ukrytý v adresáři “matematika”?
👉 Napiš mi do komentářů, jaký byl tvůj první DOOM zážitek.
A jestli ti Carmack pomotal dětství stejně jako mě, hoď článek kamarádovi, co měl kdysi „raketu“ jménem PENTIUM 90.

Ironií a láskou. V tomto pořadí.
Max Loader pro Retrohráč.cz