40 výročí Atari ST

Od MIDI portů po války s Amigou. Všechno, co jste milovali – a možná zapomněli.

Píše se rok 1985. Na scénu přicházejí dvě nové 16bitové mašiny – Atari ST a Commodore Amiga. Obě čerstvé, ambiciózní… a ani jedna netuší, že se mezi nimi rozjede válka, která rozdělí hráče, muzikanty i programátory na dlouhý roky.
Atari ST vtrhlo do světa s trumfem v ruce: rychlej systém, ostrý obraz, vestavěné MIDI – a hlavně cena, kterou si mohl dovolit i student nebo malé studio.Počítač, co rozjel domácí hudbu, DTPčko i sny těch, co si chtěli něco vytvořit sami.
Dneska je to čtyřicet let. A my si připomeneme, proč STčko nebylo „ta levnější Amiga“ – ale plnohodnotná legenda se svým vlastním světem, komunitou a duší.


Můj příběh: Od Spectra k šestnáctibitům
U kámoše jsme pařili na ZX Spectru. Ale opravdovej „vlastní“ počítač? To bylo až Atari 130XE – a později šestnáctibitový Atari 1040STe. Přechod z dětského do náctiletého světa. A pak dál – k dospělosti, k vlastním směrům.
Pamatujete ty hry? StargliderDungeon MasterPopulousDefender of the CrownCaptain Blood… Jo, to byly krásný začátky.


Rychlost blesku: 520ST vyvinutý za 5 měsíců
Po odchodu Jacka Tramiela z Commodore koupil Atari – a najal Shiraze Shivjiho, architekta C64. Výsledek? Atari 520ST bylo navržené za 5 měsíců a odhalené už na CES 1985. Omezený prodej začal na jaře, plný nástup v červenci. Do domácností vpadla nová éra.


Amiga vs. Atari: Válka z jednoho hnízda
Ironie? Amigu vedl Jay Miner, bývalý inženýr Atari. A původně ji Atari mohlo koupit. Neudělalo to. Commodore ano. A začala válka. Oba stroje si nesly DNA toho druhého: STčko mělo komodorovský původ, Amiga ataristický. Zvuk Amigy byl lepší. O tom žádná.

Ale Atari ST mělo něco, co neměl nikdo jiný – vestavěné MIDI. A díky tomu se stalo miláčkem muzikantů. Depeche Mode, Pet Shop Boys, Fatboy Slim, Tangerine Dream… nebo u nás Oceán a Shalom. Hudba osmdesátek a devadesátek? Z velké části složená právě na šedivém STčku.


MIDI jako tajná zbraň
MIDI porty byly zabudované přímo v základní výbavě. Bez rozšiřujících karet. Bez dalšího haraburdí. Pro muzikanty to bylo jako zjevení. A to byl právě důvod, proč STčko proniklo i do profi studií. Bylo levné, spolehlivé a připravené tvořit.


Čím STčko zářilo?
Cena a dostupnost – mnohem levnější než Amiga 500.
MIDI rozhraní – integrované, bez kompromisů.
Monochromatické 640×400 – ideální pro práci.
TOS s GEMem – jednoduchý, svižný systém.
Ale nebudeme si lhát – slabší stránky tam byly taky.


Slabiny: Grafika, zvuk a multitasking
Amiga měla lepší zvuk i grafiku. Její čipsety byly o generaci dál.
A uměla opravdový multitasking. TOS? Ne.
A hry? Atari ST mělo pár perel, ale Amiga byla rájem pro vývojáře.
(Ale o hrách se rozepíšu v příštím díle.)


Mega ST: Dospělák mezi STčky
Když šlo o práci – jako třeba DTP – nastoupilo Atari Mega ST.
• Až 4 MB RAM
• Oddělená, profi klávesnice
Blitter čip pro grafiku
• Rozšířitelnost: disky, karty, tiskárny
• A k tomu software jako Calamus nebo PageStream
Díky tomu se Mega ST usadilo v redakcích, školách a studiích jako cenově dostupný profesionál.


Komunitní války a vtipy
Fanoušci Amigy a Atari ST se hádali, škádlili a vymýšleli si vtipy.
„Amiga je pro umělce, ST pro inženýry.“
„ST má MIDI, Amiga má všechno ostatní.“
Ale nakonec to byla přátelská rivalita, která udržela komunitu živou.


40 let: Jak svět slaví
🎉 Pixel Heaven 2025 – výstava „Amiga & Atari ST 40th Anniversary“
📅 Fóra a sociální sítě – retro fotky, sbírky, příběhy
📺 YouTube – rekapitulace her, dema, MIDI tracky
🎧 Podcasty – celé epizody o STčku
📰 Retro blogy a magazíny – shrnutí kariéry, vývoj, zákulisí
STčko neumřelo. Jen si dalo pauzu mezi levely.


Závěr: STčko jako časová kapsle
Čas je sviňa. Ale vzpomínky nám nikdo nevezme. Ať už jste u počítače dělali cokoliv – hráli, programovali, tvořili muziku nebo kreslili první pixelový obrázky… Byl to právě Atari ST, který vám dal prostor něco vytvořit. Bez kompromisů. A proto si tenhle kus šedivého plastu zaslouží oslavu.


A teď vy!
👉 Jaký byl váš první zážitek s Atari ST?
👉 Nebo s Amigou, když už jsme u toho?
👉 Pamatujete si školní učebny, první grafiku nebo srazy?
Pište do komentářů, sdílejte a sledujte mě dál na YouTube, Xku, Threads i Instagramu. Každej den tam padne nějaká perla z minulosti.
Třeba: „Zatímco Amiga uměla kouzlit s barvama a zvukem, první PC umělo… zobrazit prompt.“


🎵 Max Loader – Retrohráč
🕹️ Více článků, videí a nostalgie na: www.retrohrac.cz

American Truck Simulator: Když si retrohráč sedne za volant

Zdravím všechny retrohráče!

Dneska se na chvilku odpoutáme od disket, CRTček a pískajících SIDů. Protože i ten nejvěrnější fanoušek osmibitů si občas potřebuje dát oraz. A co je lepší relax než sednout si za volant?

A když už, tak rovnou za volant pořádnýho americkýho trucku, co má víc koní než stádo Mustangů na steroidech. Jasně – řeč je o American Truck Simulatoru, konkrétně o jeho připravovaném rozšíření Road Trip.


Road Trip: Nový režim, novej vibe

Zapomeň na klasický „Doruč jogurty přes Colorado do úterý“ – Road Trip není obyčejné DLC. Je to úplně nový herní režim, který vyvíjí české studio SCS Software z Brna. A tenhle mód přináší úplně jiný zážitek.

Nebudeš řídit jen kamiony. V sedle budou i pickupy, SUVčka nebo dokonce sporťáky. A hlavně – žádný stres s termíny a nákladem. Místo toho jen pohodička, otevřený svět, slunce nad obzorem a silnice, která tě vede, kam chceš.

Podle vývojářů se na tomhle režimu maká už nějakou dobu. V dubnu 2025 vyletěly první teasery a reakce byly nadšený. Přesné datum vydání zatím neznáme, ale víme, že na Road Tripu dělá samostatný tým. Takže se fanoušci klasických tahačů nemusí bát o další státy a rozšíření – práce pokračuje dál.

A hlavně – Road Trip by mohl přitáhnout i nováčky. Ty, kteří nehledají ultra-realismus, ale spíš ten zenový stav, kdy prostě jedeš, fotíš si krajinu a necháváš myšlenky odplouvat.


Čísla nelžou: ATS pořád frčí

American Truck Simulator vyšel v únoru 2016 – a od té doby si získal srdce milionů digitálních truckerů. Hned po vydání měl přes 22 000 souběžných hráčů. A dnes, v roce 2025? Pořád si ho denně zapíná mezi 6 a 7 tisíci lidí.

A když vyjde nový update nebo přídavek, vyskočí to i přes 10 000 najednou. Na hru starou skoro dekádu? Solidní výkon. ATS si zkrátka drží svoje tempo – jako pořádně naložený Peterbilt na otevřené dálnici.


Proč to lidi tak baví?

Těžko se to vysvětluje, dokud si to nezažiješ.

Sedíš v kabině, ruce na volantu, motor ti duní pod nohama… a před tebou nekonečná silnice. Najednou si nepřipadáš jako někdo, kdo sedí doma u monitoru. Jsi na cestě. Svobodný.

Ve hře je aktuálně 13 oficiálních amerických států – od Kalifornie přes Nevadu až po Oklahomu. Každý stát má svůj styl. Fanoušci na Redditu milují červené skály v Utahu, horské průsmyky v Coloradu, nebo mlhavé lesy Oregonu.

Některý hráč na subredditu dokonce psal, jak zaparkoval v Oregonu na odpočívadle, pustil si country rádio a jen čuměl na hvězdy. A přesně tohle dělá ATS výjimečným.

Hraní se často mění v digitální meditaci. Hráči si pouští podcasty nebo internetová rádia, jezdí bez cíle a nechávají realitu na druhé koleji. Jeden borec popisoval, jak díky ATS tak dobře zvládl couvání s návěsem, že pak zazářil u skutečnýho řidičáku na kamion.


Multiplayer: Konvoje a chaos

ATS není jen singleplayerová záležitost. Díky módu Convoy můžeš jezdit s kámoši – až 8 lidí na jedné trase, se synchronizovanou dopravou, počasím a západy slunce.

A pokud ti to nestačí? Je tu neoficiální mod TruckersMP. Na jednom serveru se klidně sejdou tisíce lidí najednou. Sice tam chybí AI doprava, ale zato je tam víc lidského chaosu než na dálnici D1 v pondělí ráno.

Jasně, občas tě sejme maník, co to vzal na plnej plyn v protisměru. Ale to k tomu patří. Zážitek je nezapomenutelný – někdy víc, než bys chtěl.


Cesta pokračuje

ATS není jen hra. Je to styl. Svět, kam můžeš utéct, když máš plný zuby schůzek, deadlineů a všech těch moderních nesmyslů.

Ať už tě baví klikatý horský cesty, rovný dálniční tahy, nebo si chceš jen tak cruisovat v pikapu bez cíle – American Truck Simulator ti to všechno nabídne.

Na obzoru už čekají další státy – třeba Missouri nebo Iowa – a hlavně režim Road Trip, který posune tuhle sérii o kus dál.

Tak co, truckeři? Kam vyrazíte jako první? Do červených skal Utahu? Do hor Colorada? Nebo si počkáte na sportovní káru v novým módu?

Dejte vědět v komentářích. A nezapomeňte sledovat Retrohráče na všech frontách – YouTube, X, Threads i Instagramu. Protože silnice nekončí. A jedeme dál.

Nová česká hra Panelák Pavla Oršela je vynikající

Aj caramba, tahle hra je luxus. Miluju české hry a jsem hrdý, když z česka vyjde něco originálního. Ano, má to zhruba hrací hodinu, ale nápad za jedna, grafika za jedna. Ani si nedokážu představit, co by vyšlo ven, kdyby na to dělalo víc lidí! 11 z 10 hra?

Pojďme si na rovinu říct, že nejsem fanda hororovek. Když se koukám na filmy, tak požaduju, aby to dobře dopadlo a na konci se vzali za ruce a šťastně odcházeli do zapadajícího slunce. Ne tak tahle hra. Nicméně prostředí klasického socialistického paneláku a to, že je to nová česká hra, bylo hybatelem mého přesvědčení, že tuhletu hru si prostě zahraju kdyby co bylo!

U nás ve městě, tedy rodném, i tom, kde teď žiju, je slušná paneláková základna, a kolem a uvnitř paneláků jsem si prožil svý. Jednou jsem tam i nějakou dobu bydlel. Podivuhodný zážitek. Mimochodem, od tý doby mám počítačovou serverovou skříň, kterou do dnes používám jako hlavní komp. Je to už pátá generace vnitřností, ale už slaví dvacet let. Stejně jako můj syn. Proto nostalgicky stále měním základní desky a procesory právě do týdletý skříně.

Pojďme k hře samotný. Dělal ji jeden člověk – Pavel Oršel – grafik, animátor, herní dizajner, kterej ve stejným paneláku žil. A měl noční můry. Jestli měl tydlety, co prožijeme v tý hře, tak jsem překvapen, že hned záhy neskončil ve svěrací kazajce někde v Bohnicích. Ty vole, tam prostě nechceš! Ale jdeš tam, páč chceš pomoct cápkovi, co vangluje na kraji střechy a hodlá se co nejdřív zesebevraždit. A ty mu prostě chceš pomoct, tak podnikneš všechny ty procedůry, který tě čekají uvnitř toho hnusnýho paneláku. S těma lidma tam fakt „chceš:-) “ bydlet.

Dostaneš se do klasickýho paneláku, který je hnusný tak, jak ho znáš z dob, kdys v tom žil. Ordinérní nábytkový stěny, televize, ti bohatší videorekordéry, hnusný bytový jádro a háčky na klíčky hned u dveří vedle lokálního telefonního sluchátka vedoucímu ke zvonkům na boku baráku. Ouchyláci ve svých bytech místo spižíren mají za vstupníma dveřma místnost, kde na zemi najdete černý pytle s bůhví čím a hlavně uprostřed oné místnůstky trůní štokrle s provazem pro případ, když by si někdo chtěl uvázat smyčku a oběsit se. Instantní kill, to chceš, taky kdo by chtěl bydlet v takovým vertikálním koncentráku dýl, než zjistíš, že tě v tom normalizačním masomlýnku vlastně nic zajímavýho nečeká.

Jsem nadšenej, že českej šikula vymyslel a dal do kupy tuhle jednohubku, která má hlavu a patu. A když ji hraješ, že se nenudíš. Akceptuješ to reálný prostředí a do tý atmošky se prostě vnoříš! V Americe bych tohle viděl tak na 20 bělochů , stovku černochů a aspoň dvě lesby (jedna ve vedení společnosti), kteří by na tom usilovně (tedy dle zákonů ohledně volna a pracovních výhod utiskovaných) pracovali. A samozřejmě ten černej týpek, co tam chodí po chodbách a zabíjí, když se na něj koukneš, ten by tam být nemoh. Leda bílej. Ale v tý tmě… každej černej. No tohle by prostě neprošlo. Jsme ale v ČR, takže ókáčko, tady se to ještě dá.

Hra se s tebou nesere. Jako dá indície, ale tu máš, bav se. A pak dojdi, až budeš mít správný výsledek. To Indiana Jones a The Great Circle těm pomalejším dává pomocí fotek nápovědy tak, že to i kluk, hrající si s kamením, louskne. Tedy za mě dobrý. Čech, Valach, Chod, partyzán, to jsou kucí tesaný ze železa, ti ty hádanky dají.

Konec samotný za mě výborný. Takový to… kámo… příště zase přijdem… a to bude maso! Tohle je jen takový předkrm. A tomu rozumím. A těším se, protože možná tady máme další vznikající český fenomén.

Indiana Jones and The Great Circle – recenze

Indiana Jones je zpět – a s ním i jeho ikonický klobouk, bič a neutuchající charisma. Po dlouhých letech čekání se fanoušci tohoto legendárního dobrodruha konečně dočkali nové hry, která nese název The Great Circle. Jak si stojí v kontextu nejen herní, ale i filmové historie tohoto univerza? Pojďme to zjistit.

KOMPLETNÍ ZVUKOVÝ PODCAST S INDIANJONESOVSKOU RECENZÍ NAJDEŠ NA SPOTIFY TADY:
https://open.spotify.com/episode/1aza2e2Ke6DJtLc9YIgYc6?si=Kpv-zIHdRsOVziNaq13d1A

Technické trable na startu

Hra vyšla 8. prosince, ale pro mnoho hráčů nebylo vše zcela bez problémů. Někteří, včetně mě, museli řešit nekompatibilitu se staršími počítači. Hra se na mém deset let starém procesoru Intel i7 vůbec nespustila a byla nutná investice do nového herního stroje. Přestože to byl nemalý výdaj, výsledkem je nejen plynulý chod hry, ale také nový zážitek z Windows 11.

Příběh a lore

Příběh The Great Circle se odehrává v roce 1937, tedy mezi událostmi Dobyvatelů ztracené archy a Poslední křížové výpravy. Indiana Jones se snaží překazit plány nacistů, kteří pátrají po tajemství Velkého kruhu – systému posvátných míst po celém světě, jež dohromady tvoří dokonalý kruh a skrývají nepředstavitelnou moc.

Hráči se podívají do ikonických lokací, jako je Vatikán, peruánské ruiny, egyptské pyramidy nebo zikkurat v Uru. Navíc hra otevírá nové kapitoly lore Indiany Jonese, například propojení Noemovy archy s mýtem Velkého kruhu. Scénář je pestrý a nabízí množství odkazů na filmy i nové postavy, jako je záporák Voss nebo novinářka Gina, která Jonesovi asistuje.

Hratelnost

Hlavní mechanikou hry je plížení, což přidává na napětí a nutí hráče strategicky přemýšlet. Rambo styl není vítán – stačí jeden výstřel, a stráže se na vás okamžitě sesypou. Hra podporuje kreativní přístup a často nabízí více cest, jak danou situaci řešit.

Přechody mezi pohledem z první a třetí osoby jsou plynulé a dávají hráčům možnost cítit se opravdu jako Indiana Jones. Střety se strážemi, hádanky a plížení temnými chodbami jsou výborně zpracované, byť umělá inteligence nepřátel občas působí nevyváženě – někdy vás zahlédnou na kilometry daleko, jindy si vás nevšimnou, ani když jim visíte na biči přímo nad hlavou.

Postavy a dabing

Postava Indiany Jonese byla vystižena dokonale. Dabing Troye Bakera skvěle zachycuje Jonesovu aroganci, sarkastický humor i smysl pro dobrodružství. Nezklame ani záporák Voss, který připomíná gestapáka z Dobyvatelů ztracené archy – je to věrohodná a komplexní postava s motivací, která je sice zlá, ale pochopitelná.

Na druhou stranu, Gina, novinářka a Jonesova společnice, působí místy spíše jako překážka. Její chaotické pobíhání během stealth misí a hlasité komentáře, které nepřátelé ignorují, často kazí atmosféru.

Grafika a atmosféra

Hra exceluje ve vykreslení prostředí. Lokace jako peruánské džungle, zasněžené Himaláje či egyptské pyramidy jsou nádherně detailní a vtáhnou vás do děje. Atmosféra je podpořena skvělým soundtrackem, který míchá ikonické motivy z filmů s novými skladbami.

Hádanky a souboje

Puzzle jsou zábavné a originální – každé řešení přináší pocit zadostiučinění. Souboje však občas trpí nevyvážeností. Zatímco váš revolver je poměrně účinný, ukořistěné zbraně od nacistů jsou zbytečně slabé. A boss fight na konci proti Vossovi byl až frustrující svou obtížností.

Závěr a verdikt

The Great Circle není dokonalá hra, ale jako celek funguje skvěle. Přináší fanouškům Indiany Jonese to, co si přáli – možnost stát se tímto ikonickým archeologem, prozkoumávat starodávné lokace a zažít nové dobrodružství. Přestože má své mouchy, jako jsou občasné technické problémy, nevyvážené souboje a nepříliš důstojný konec, hra nabízí zábavu, napětí a humor, který od Indiany očekáváme.

Verdikt: 8/10

Pokud jste fanouškem Indiany Jonese, The Great Circle si rozhodně užijete. A pokud ne, možná vás tahle hra přiměje stát se jedním z nás.

kompletní recenzi ve zvukovém podcastu si můžete poslechnout tady:
https://creators.spotify.com/pod/show/retrohrac/episodes/Indiana-Jones-and-The-Great-Circle---Opodn-recenze-e2t3fi8
Najdete na Spotify, nebo Apple podcastech

Indiana Jones and the Great Circle

Konečně jsem se dostal i k této parádní Hře roku 2024. Trošku se zpožděním, pravda, ale dostal. Pokud chcete sledovat mé cestování ve společnosti Indiany Jonese, můžete každé ráno na Twitchi – www.twitch.tv/retrohraccz